Sa presupunem, totusi, niste criterii de evaluare pentru a sugera mai exact dimensiunea personalitatilor creatoare care vor fi adesea pomenite:
1.Sa fi publicat mai mult de o carte sau articole in ziare;
2.Suprafata sociala prin functie sau natura muncii;
3.Opera tiparita sau alte contributii majore in reviste nationale de specialitate;
4.Impact social al creatiei care tine si de natura relatiilor cu mijloacele de presa ori revistele literare.
5.Masura de MODEL, individualitate, noutate, cel putin intr-un domeniu abordat.
Putem astfel vorbi de o GENERATIE ACTIVA, nu numai in domeniul presei (ca in MERIDIANUL - Axa cultural - informationala, 2009), ci, chiar in campul valoric atabilit prin OPERA tiparita si valoare intr-un areal mai mare decat cel judetean.
Ramanem surprinsi, astfel, de gradualitatea incluziunii sociale a atator personalitati (care au posibilitati de afirmare adesea, cu totul vitrege ce demonstreaza caracterul luptator al celor in chestiune). Desigur, si inegalitatea realizarilor in domeniul literar cultural sau de presa.
Putem usor nominaliza cativa romancieri in frunte cu Ioan Baban, Ion Gh. Pricop, N. Ariton, Maria Cozma, s.a. cu, sa-i zicem, romanul greu, de la pamant, cu teme diverse si profunda analiza psihologica. Daniel Grosu are romanul - joaca, adica jongleaza usor cu expresia si metafora, D.V. Marin imbina erotica si analiza psihologica, Ion Macnea reface lumea satului natal, Corneliu Bichinet imbina realul cu fantasticul dar adevarata valoare a prozei sale sta-n farmecul limbajului. Dr. Iorgu Galateanu (Barlad) recompune un univers stabil si personal intr-o nota particulara, alt medic, Nicu Botezatu activeaza neobosit de peste 1/2 de secol … Nu merita sa uitam de Constantin Slavic, Brandusa Dobrita, Val Andreescu, s.a.
Mai productiv este domeniul poeziei, unde Dorin Cozan violenteaza expresia laxa, obtinand efecte artistice interesante, Simion Bogdanescu e un metaforic si un inventiv, amator de lexic nou, Mihai Apostu, continuator al lui Ion Iancu Lefter si mai ales al lui Ion Enache, stapaneste bine sufletul poeziei, adica metafora (ajutata de sugestie), Leonard Ciureanu misca un vers greu de incarcatura stilistica (un poet al insingurarii in decor satesc). Un poet autentic este Val Andreescu, manuitor al metaforei pasagere intr-un text ce se retine multa vreme in memorie. Cap al acestei liste ar trebui sa fie Ion Macnea, prin indelungata (si victorioasa) lupta cu cuvantul, cel care prefera ideea, exprimarea ei, in defavoarea ritmului perfect, Marina Costea, mare cautatoare de metafore (care pierde mult prin supraaglomerare) s.a. Barladul are inca un numar neidentificat de creatori, prezenti sau nu la Academia Barladeana, de care merita amintiti: Oltea Rascanu Gramaticu, Serghei Colosenco, Petruta Chiriac, M. Constandache, Nicu Botezatu,iar din Vaslui Catalin al Doamnei, CosminPreda, D. Panzaru, R. Dumitriu, E. Leustean, E. Mititelu, V. Vecinu, C. Manea, E. Tomozei, C.Tintea, cu mentiuni speciale pentru epigramistul Ion Toderascu si poeta Adina Huiban.
Monografii s-au inmultit, de un timp, existand o lista cu autoritati in materie…
(va urma)
[ 1 comment ] ( 80 views )