FESTIVALUL NATIONAL AL UMORULUI "CONSTANTIN TANASE" AUTORITATEA (VII) 
Sa ne intelegem:
Castigul cultural spiritual era al intregii natii romanesti pentru ca in minivacantele lor scriitorii mari si mici se stimulau reciproc, ii stimulau pe cei de pe loc, si prin popularizare la radio, tv, ziare si mai ales prin spectacolele in toata tara si pompau sangele cald al creatiei. Nu chiar intamplator si nici pentru vreun pahar de vin (damigenele erau la mare putere) marii scriitori ai vremii formulau expresiile cele mai laudative. Pentru un cronicar al acestor decenii e mult mai usor sa nominalizeze absentele decat sa aminteasca o lista foarte lunga de participanti, crema culturii (socialiste) nationale.
Ierarhizand cumva:
a) dintre cei din afara judetului, Valentin Silvestru se detaseaza (si) pentru ca era autoritar, competent, era (si) selectiv, promova mari valori sau promisiuni de valoare.
Stefan Popa Popa's are merite indiscutabile mai ales unde este, (credem), cel mai bun: caricatura. Pe cheltuiala sa a organizat numeroase expozitii la Vaslui si in judet.
Ioan Massoff fara de care AFIRMAREA nu era posibila. Acest teatrolog (3 volume de Istoria Teatrului), secretar literar la Teatrul de revista "Constantin Tanase" a trimis afise, invitatii, scrisori de multumiri (si pe mine personal) la toate marimile vremii incepand cu Dumitru Popescu - Dumnezeu, Radu Beligan si l-a ambitionat pe Valentin Silvestru. Inceputurile fara el n-ar fi dus la AFIRMAREA rapida si recunoscuta.
b) Dintre "localnici"
Se detaseaza prin durata influentei ca seful propagandei de partid, ca presedinte (cativa ani) la Comitetul de Cultura si Educatie Socialista ("trimis de partid sa asigure educatia socialista a maselor" - 1974), un tractorist ajuns in functie importanta de partid, Dumitru Bran. Avea cel mai numeros personal in subordine si nimeni nu-l infrunta fara riscuri maxime, in primul rand sa-si piarda slujba. Asmutea insa, caraliii care-i luau in primire pe "sabotori" sau "reactionari".
Inalt, flegmatic, dezagreabil si la vorba si cand zambea, cu un usor defect de vorbire, era taios si foarte exact. Era greu de convins, dupa care punea tot sufletul si avea tot felul de relatii pe verticala si pe orizontala. {ef al propagandei multi ani era mai puternic decat cel de la cadre si chiar decat secretarul II iar cuvantul sau conta (hotarator).
La prima editie n-a avut nici o contributie.
La urmatoarele, birocrat din maruntaiele partidului, din umbra, controla si citea totul si nici o cuvantare a cuiva nu se rostea fara s-o fi vizat "tovarasul Bran" consultat zilnic si cand manuia "cultura": Comitetul de Cultura (subordonat Comitetului Judetean); Casa Creatiei (subordonata CJCES), sectorul cultura de la sindicate (Al. Vatafu), sectorul cultura si invatamant de la UTC, Directia Cinematografica, Librariile, Teatrul, Caminele culturale, Bibliotecile si numerosi "activisti voluntari" (jumatate din functionarimea judetului).
Ca duritate l-a depasit doar efemera presedinta Elena Condrea - o veritabila unealta comunista. Pentru ca "aplica neabatut linia partidului", Elena Condrea i-a idiotizat pe multi! Aceasta a schimbat multe destine atat la cultura cat si la invatamant chiar in agricultura unde era mentinuta si din interese oculte, nu numai ca era foarte muncitoare.
Nu exista subordonat s-o simpatizeze si chiar cu Valentin Silvestru s-a certat si l-a indepartat un timp. Dura si lipsita de delicatetea feminina era teroarea Partidului Comunist in expresie manageriala.
Nu stiu ce rezultate de creatie a inregistrat si nici cati adulatori au mai cautat-o, in afara de "limbagii" si delatori nu stim de aprecieri onorante, n-a rostit nici un cuvant despre cultura in ultimii 21 de ani.



[ add comment ] ( 15 views )

<<First <Back | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | Next> Last>>