Editia a III-a (1974) - FESTIVALUL INTERNATIONAL AL UMORULUI (IV) 

Insist asupra momentului de AFIRMARE, desi cu cateva saptamani inainte "organele partidului" il consi-derau ineficient, dar … Atentionat, Valentin Silvestru l-a sprijinit cu toata autoritatea. Au contat si cateva scrisori care intrebau, cand se va mai tine si de conditiile de participare.
Pe langa Casa de Cultura se inaugura si Cinematograful "Modern", unde s-a planificat concursul pentru interpreti individuali ^ brigazi artistice.
Numai concursul a insemnat 18 ore si 42 minute in doua sali care gemeau de lume, desi era campanie agricola. Bucurestenii scapau "cu sarcina de partid" din fierberea zilnica si-si luau tot felul de libertati prin orasele sau comunele din judet pe banii Comitetului de Cultura si Arta care asigura cazare, masa, diurna si masini pentru deplasari. La individual, premiul I a fost obtinut de Nelu Norocea, de 9 ani, din Vetrisoaia (am inteles ca nu s-a ales nimic de capul lui) dar la brigazi artistice au rezultat spectacole adevarate, cu Intreprinderea de Transporturi Bucuresti (ITB) prima clasata. In competitie au fost 423 de artisti amatori, din 27 de judete, presedintele juriului Valentin Silvestru nu s-a dezlipit de scena … imprimand o nota de seriozitate fara precedent. Tudor Gheorghe, cunoscut menestrel, a avut un concert special iar evolutiile teatrelor invitate au provocat multa emulatie.
Concursul de caricatura n-a lipsit, prezenti fiind cei mai cunoscuti caricaturisti din tara (mai ales cei de la "Urzica" si Nicolae Viziteu, vasluianul nostru, cu un premiu).
Au fost manifestari premergatoare in mai multe orase si comune incluzand si un ciclu de filme, expozitii (itinerante), spectacole cu teatrul "Tandarica" si "Intalniri cu epigrama". De mare succes s-au bucurat: dezbaterea "Umorul in literatura romana", recitalul lui Nicolae Stroe si Expozitia de desene si gravuri (deplasata la "Confectii" si alte locuri). Elita umorului romanesc si a scriitorilor a fost prezenta si purtata prin judet, aratata, comentata.
Fara indoiala a fost o realizare la marea ambitie, foarte densa si spectaculoasa. "Culturnicii" de atunci au alergat, nu gluma, biciuiti de Valentin Silvestru care mi se destainuia (pe dealul de la Gura Bustei) ca e foarte obosit, extenuat dar a vrut sa demonstreze ce se poate face la un Festival, pe care-l va internationaliza (se referea la Republica Federativa Iugoslavia).
Editiile din 1976 si 1978 au fost aproximativ la acelasi nivel, dar editia de 10 ani (a VI-a, unii i-ar spune jubiliara) din 1980 s-a intins pe parcursul a 3 (trei) saptamani, cu 4 (patru) zile concurs de interpretare si spectacol de gala, duminica, 27 septembrie 1980.
Editie aniversativa, aceasta a avut si Gala teatrelor pentru copii si tineret (Sala Sporturilor, Casa de Cultura Barlad, Husi, Vaslui etc.), Gala teatrelor dramatice ("Badaranii" - Braila, a prins mult), Zilele filmului de comedie, Decada literaturii satirico - umoristice, Gala teatrelor de estrada, expozitii in sali din orase si la cateva camine culturale (Codaesti, Suletea, Murgeni, Tutova …). Concursul de interpretare era cam intre 08:30 - 21:00, in cele 4 zile !
Cata cultura era, cata politica … dar era o miscare culturala locala, cu putini localnici dar stimulativa prin personalitatile aduse pe diurna, distractie, betii, cuceriri … ceva libertate. Desigur ca nu lipseau deloc baietii cu ochi albastri pe care-i cunosteam in cea mai mare parte.
Era insa autocenzura, era frica de a gresi contra partidului, era spionajul si delatiunea reciproca. Fiecare se temea de ceilalti, iar Valentin Silvestru nu era tandru si "mai liber" decat in apropierea Rodicai Mandache si cel mult 3 dintre zecile pe care, el, ii aducea ! Tocmai pentru ca fusese peste hotare, era indeaproape supravegheat si el stia asta !
Beneficiul cultural era mai ales al elevilor de liceu adusi organizat sa umple salile si al concurentilor; la teatru venea lumea cea mai buna … si securitatea. Si adesea umorul era chiar de calitate ! Dupa vremi …
Credem ca Festivalul International al Umorului "Constantin Tanase" a avut 3 etape distincte: a) Afirmarea, intre 1970 - 1976, b) AUTORITATEA, 1978 - 1988 cand Valentin Silvestru aduna laurii pe fruntea lui Tanase si c) Decaderea lenta din acesti ultimi ani, cand au disparut formatiunile mari (brigazi artistice) si critica se face pe sponci. Probabil ca trebuie regandit profilul, tematica si adresabilitatea !
Impunerea autoritara in arealul national s-a infaptuit incepand cu editia a III-a, din 1974.
40 de ani, ca INSTITUTIE CULTURALA, alintata de vanturile de libertate de prin 1970 (ce-a urmat dupa 1971… !!!) botezata FESTIVAL, si-a onorat datoria de a raspandi cultura (mai veche sau mai noua) pe meleagurile de unde a plecat marele actor Constantin Tanase, dar si a desena o farama de spiritualitate vasluiana pe cerul Romaniei.
Cati, cat, cum au aplicat hotararile partidului (a fost o presedinta si increzuta, si fudula si cu totul incompetenta, dar hotarata) si pe langa limbajul de lemn cat s-au produs intelectual … vom vedea.
Dreptul la posteritate il au toti. Evident, insa, in masuri diferite, cel putin pentru cei legati de Bienala Umorului, Festivalul Umorului, Festivalul International al Umorului. La cea de-a 21 editie, deci … dupa 40 de ani putem trage concluzii.
Nu inainte de a vorbi de maturitatea acestei emblematice manifestari culturale.


[ add comment ] ( 13 views )

<<First <Back | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | Next> Last>>