Despre CURENTUL CULTURAL INFORMATIONAL VASLUIAN 
O miscare culturala locala integrabila celei nationale, nu poate fi decat benefica intregii culture romanesti. Numai ca trebuiesc niste delimitari pe care incerc sa vi le infatisez.
a) Plecati de pe aceste meleaguri si afirmati in strainatate unde s-au stabilit si au muncit (ori vietuiesc) oricat ar fi de valorosi, fiii lui Cozmei, Moruzi, Marin, Ursu si atatia altii, nu prea mai pastreaza legaturi cu oamenii locului (unii nici cu parintii) si, pana la urma, nu aduc vreun folos. Ne mandrim cu ei, merita sa-i pomenim.
b) Ridicati de pe aici, unde au activat ceva timp, chiar si-au descoperit si afirmat valoarea, cu alte prea putine legaturi (nici relatii comerciale) cu judetul Vaslui. Ma gandesc la Maria Cozma (romanciera) stabilita la Paris, sau Stefan Racovitza, azi prin nordul Italiei (sau Paris). Lista in completare.
c) Ramasi in Romania, cu atributele afirmarii nationale, chiar mari somitati, citam pe acad. prof. dr. C. D. Zeletin (Bucuresti), Petru Cimpoiesu, Mihaela Babusanu Amalanci (Bacau), Vasilian Dobos, Lucian Vasiliu, Valentin Silvestru si multi bucuresteni, s.a.m.d. au uneori re-aparitii in teritoriu, unii cu donatii semnificative ca acad. C. D. Zeletin sau Marcel Guguianu care (si) recunosc de unde au seva romanismului si talentului. Ar putea fi antemergatorii nostri in universalitate si etalon de valoare nationala.
d) Principala categorie a analizei noastre rezulta din importanta, valoarea si activitatea nemijlocita in arealul vasluian si moldovean. Adica cei care imping pe sinele istorieila roate, adica icnind si facand eforturi considerabile sa se afirme, aici (si) sau in plan national, sa realizeze opere de valoare.
Pentru a-i putea fi clasati in prima ,,roata valorica (cu riscurile aferente) trebuie sa stabilim niste criterii de evaluare oricat ar fi ele de subtiri ori, chiar, contestabile. Asa cum le-am prezentat in doua volume de eseuri ele ar fi:
1. Opera (scrisa) publicata si ... recenzata. Unii au scos cate o cartulie care n-a atras atentia cuiva, ba, pe baza aceasta au ajuns membri ai Uniunii Scriitorilor. O mentiune speciala pentru artisti plastici ca Nastase Fortu, Dionisie Gradu, Cristi Pantea, Silviu Craciun si altii. Un regizor precum Corneliu Porumboiu, e greu de plasat, dar cert e o valoare nationala.
2. Functii sau activitati care sa le confere posibilitatea de influenta culturala, daca nu si de model. Ma gandesc la redactorii de la ziare (care nu prea sunt cu preocupari culturale), inspectori sau directori de scoli importante, alti directori de institutii si reviste. S-ar impune aici multe nume printre care Laurentiu Chiriac, Petrus Andrei, Costin Clit, Ion Gh. Pricop, Nicolae Ionescu, Ion Macnea, Andreea Raducanu, Mihai Apostu, Mihai Ciobanu, Valeriu Lupu, Gruia Novac si foarte multi altii.
3. Posibilitati de reprezentare in spatiu national si universal. E greu de egalat reusitele si munca lui Avram D. Tudosie, Dumitru V. Marin, Teodor Codreanu, Marcel Guguianu, Valentin Silvestru, ansamblul coral Fantasia, Catalin Striblea.
4. ,,Roata secundara, adica prezenta pe piata culturala cu opere sau aparitii episodice, e foarte bine reprezentata, cu zeci si zeci de autori si opere: Simion Bogdanescu, Daniel Grosu, Lucian Valeriu Lefter.
5. Nu merita sa ilustram categoria maculatura, dar ea exista si cu foarte multe nume si opere. Bine ca ... este!
* Chestiunea e ca pentru cercul principal si cel mai important al valorilor trebuie sa se cumuleze cel putin 3 criterii. Si ajungem repede la cei care imping vagonul cultural de ani buni: Val Andreescu, Ioan Baban, Teodor Codreanu, Dumitru V. Marin, Valeriu Lupu, Gruia Novac, Dan Ravaru.
Va invitam la dezbatere publica!


[ add comment ] ( 23 views )

<<First <Back | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | Next> Last>>