Se impun … concluzii ? (II) 


Pare hazardat sa-i zicem institutie culturala unei manifestari periodice (la 2 ani) sustinuta oficial de o institutie culturala de stat indiferent cum s-a numit ea de la Reforma administrativ - teritoriala (1968). Cum insa multi au denumit-o astfel, sa argumentam suplimentar.
Pentru ca devenise o stare de asteptare de spirit, de creatie:
a) Pregatirea pentru Festivalul Umorului "Constantin Tanase" era intrerupta doar aproximativ 1/2 an nu numai in judet, dar toate formatiile premiate aveau (vechi sau nou) repertoriu bine asezat, evolutie scenica. Inainte de '89 elementul de impaunare pentru un premiu, sau o analiza la minister, ori in forurile partidului era organizarea si rezultatul la acesta, la Vaslui.
b) Participarea. Mai intai: la nivel de judet, partidul, cultura, sindicatul, U.T.C., Cinematografia s.a. isi afirmau dreptul de co-organizatori. Cel putin un deceniu dupa '89 s-a consumat din AUTORITATEA obtinuta.
Formatiile locale aveau stimulentul maxim, selectarea si mai ales premii, la Vaslui.
Autoritatea concursului genera pregatiri (ca pentru un mare concurs, in toata tara), dovada ca se ingramadeau constant peste 20 de judete (prin institutiile lor culturale). Cand a devenit international, nu numai CARICATURA (grafica) i-au conferit acest caracter, ci participarea unor formatii de estrada din Brazilia, Portugalia, Franta, Republica Moldova etc., cu evolutii ceva mai altfel, dar cu tenta satirica.
Se spunea ca are baza in mase, si era adevarat. Sa socotim ca la nivel de judet participau (obligatoriu) interpreti, cupletisti, brigazi sau grupuri satirice, adica mii de oameni.
Sigur, nu toate de calitate, dar existau. Chiar daca in tara erau formatii mai putine, dar aveau reprezentativitate iar recunoasterea prin premiu era AUTORITATE.
Subliniem: rascolirea unei bune parti din populatia tarii era de notorietate iar lansarea, aici, a unor mari talente (amintite adesea) era confirmare in plan profesional mai ales… sub "egida" lui Valentin Silvestru.
c) Organizarea si desfasurarea erau model si tineau de capacitatea localnicilor. Laudele nu par deloc nemasurate astazi.
d) Rezultatele erau benefice si foarte diverse:
- marii artisti stimulati si multi prezenti iar nepoftitii (de Silvestru) imbufnati si nedreptatiti. Si partidul era in frunte!
e) Ecourile in presa erau favorabile desi nu lipseau si notele critice. De aceea ii aflam in trecere prin Vaslui si pe consacrati si neconsacrati.
f) Valentin Silvestru avea o mapa cu mentiuni de presa din mai multe tari din lume. Am vazut cu ochii mei articole in limba rusa, limba engleza, franceza, portugheza. Dupa ce au participat cei din Sao Paolo (Brazilia) ori Vaslui n-a mai avut energia, ori i s-a pus in vedere "sa termine cu capitalistii astia" care-i invatau rau pe romani si in special ce e libertatea …
g) Repertoriul urmarea sa dezvolte constiinta de clasa si educatia socialista. Am ascultat un comentariu la radio Europa Libera in mare bataie de joc la adresa organizatorilor vasluieni. Dar existau si momente de slobozenie, de libertate fie ea si supravegheata. Ce efective de politie si securitate se concentrau la Vaslui …!
Sugerez ca internationalizarea urmarita de Valentin Silvestru in limitele impuse nu era posibila datorita textelor (care trebuiau avizate) si a ingradirii libertatii de exprimare.
h) Dupa Revolutie, liberalizarea democratica a expresiei a lasat fara suflu FORMATIILE si a slabit interpretarea individuala. Afirm fara grija dar responsabil, ca umorul slab si "sexual" adesea pornografic promovat de trupe ca Vacanta Mare, Voua etc. la diverse posturi tv centrale este sub valoarea premiatilor de la Festivalul Umorului "Constantin Tanase".
i) Festivalul Umorului "Constantin Tanase" inca nu si-a gasit noua formula definitorie si nu a redescoperit obiectul muncii, ceea ce duce la starea de instabilitate si nesiguranta.
In anul 2010 s-au implinit 130 de ani de la nasterea lui Constantin Tanase, 65 de ani a trait si … 65 de ani de la moartea sa, cat este de necesar si acum...!!! Festivalul Umorului "Constantin Tanase" a implinit 40 de ani pe 3 iulie (deci si 2 luni, la data aparitiei acestei carti) si a fost rodul unor cautari pentru o emblema (culturala) cuprinzatoare si reprezentativa a judetului Vaslui, care era sarac si prapadit si atunci ca si acum. Un fel de ironie a vietii, ca un mare comic sa fie ales patronim pentru flamanzii de pe aici. Marea cantareata Maria Tanase a fost patronim pentru un mare festival de muzica populara la Craiova prin anii 1972, 1974 (la care am fost in juriu, ca folclorist) si reluat din cand in cand (Tanase era "nume de denumit pe saraci").
Concluzia finala: Festivalul National al Umorului “Constantin Tanase” EXISTA !


[ add comment ] ( 4 views )

<<First <Back | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | Next> Last>>